معاون صنایع حملونقل وزارت صمت گفت: قیمت خودروهای مونتاژی در آینده روبه کاهش خواهد بود و باتوجه به واردات خودروهای دستدوم فاصله قیمتی بازار با قیمت کارخانه هم کاهش پیدا کرده است.
اسلامپناه گفت: تمرکزمان را در آن بخش از صنعت معطوف کردیم که به دلایل عقبماندگیهای سنوات گذشته زمینه گلایهمندی مردم و نظام را فراهم کرده است. باور داریم نظارت بیطرفانه و هوشمند استاندارد کشور در کنار همت صنعتگران میتواند امیدآفرین باشد.
برخی از متقاضیان که اکنون انصراف دادهاند میگویند نهتنها پولشان بلوکهشده و سودی به آن تعلق نگرفته، بلکه خودروسازان اعلام کردهاند که خودرو براساس دستگاههای موجود در اختیار متقاضیان قرار میگیرد، آن هم با قیمت بازار آزاد و مابهالتفاوت هم از آنها گرفته میشود! البته این تمام ماجرا نیست و حتی اگر پشیمان شوی و انصراف بدهی هم بانک برای بازگشت پول ...
خودروسازان به دنبال دستاویزی هستند تا از تبعات منفی قیمتگذاری دستوری بکاهند و نقدینگی موردنیاز خود را جذب کنند. احتکار نیز یکی از این حربههاست و به نظر میرسد در مقطع فعلی نیز همین اتفاق رخ داده است. اصلا یکی از مسائلی که احتمال احتکار خودروسازان را تقویت میکند، موضوع کمبود نقدینگی ناشی از قیمتگذاری دستوری است.
بررسی ساختار سهامداری شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان از آن جهت حائز اهمیت شده که قرار است سهام دولتی دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور به بخش خصوصی واگذار شود.
تعیین استراتژی و سیاستگذاری صنعت خودرو در تمام دولتها روالی عادی است؛ بهطوریکه در هر دورهای تغییر مدل فروش خودرو یا تعویض تکراری داور قیمت و همچنین آزادسازی واردات و البته واگذاری سهام خودروسازان بهصورت سلیقهای از سوی دولتها اعمال میشود. با این حال اما در دولت سیزدهم نهادهایی همچون شورای رقابت یا مسوولان بخش صنعت مسوولیت عملکرد خود را نمیپذیرند....
بررسی صورتهای مالی تلفیقی ایرانخودرو و سایپا از سال ۹۷ به این سو نشان می دهد که هزینه تمام شده تولیدات این شرکت ها بیش از مبلغ حاصل شده از فروش محصولاتشان بوده است.
بررسی کارنامه مردادماه ایران خودرو حاکی از آن است که این شرکت خودروسازی روزبهروز به مقصد ورشکستگی نزدیکتر خواهد شد؛ چرا که روند فروش شرکت در این ماه به شدت نزولی شده و همین امر درآمد ایران خودرو را در مرداد به کمتر از نصف درآمد تیرماه رسانده است.
زیاندهی خودروسازان در شرایطی طبق صورتهای مالی آنها همچنان ادامه دارد که از قیمتگذاری دستوری به عنوان عامل اصلی این ماجرا یاد میشود. از همین رو وزارت صنعت، معدن و تجارت قصد دارد با تغییر مدل قیمتگذاری، ضمن خارج کردن خودروسازان از مسیر زیاندهی، آنها را به سمت سودآوری هدایت کرده و همچنین زمینه رشد کمی و کیفی محصولاتشان را فراهم بیاورد.
رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت: پذیرفته شدگان مرحله دوم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده بر اساس جدول زمانبندی در سامانه ستاد ثبتنام کنند.
مدیر سامانه فروش یکپارچه خودرو با بیان این که به زودی سامانه یکپارچه فروش خودرو برای متقاضیان مرحله سوم باز خواهد شد گفت: ۵۰ درصد از متقاضیان خودروهای سایپا در مرحله دوم وجه واریز نکردند.
خودروهای مونتاژی همیشه از سوی خودروسازان این بخش قیمتگذاری میشد، اما با محدودیت شکلگرفته توسط شورای رقابت و تعیین سقف قیمتی در سامانه یکپارچه، باز هم این دلالان بودند که پایشان به این خودروها نیز باز شد، اما به محض آنکه قیمتهای مصوب افزایش و قیمت در بازار کاهش یافت، ۹۰درصد متقاضیان انصراف دادند. پیام انتهایی این اتفاق نیز برای سیاستگذار این ...
مسئول فنی سامانه جامع گارانتی گفت: با توجه به مشکلات زیادی که در حال حاضر مردم در حوزه گارانتی خودرو دارند، سامانه جامع گارانتی امسال این حوزه را نیز پوشش خواهد داد.
طبق فرمان رئیس جمهور تا شهریور ۱۴۰۱ باید واگذاری ایران خودرو و سایپا تعیین تکلیف می شد اما با گذشت حدود ۱۱ ماه از این موعد زمانی، حتی یک گام هم در این راستا برداشته نشده است.
در حال حاضر یکی از مسائلی که از آن بهعنوان مانع جدی شتابگیری واردات خودرو به کشور یاد میشود، مساله تامین ارز است. طبق اعلام دولت و بنابر آنچه مصوب شده، سیاستگذار 2میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو به کشور در نظر گرفته و بنا بوده تا به امروز حداقل 200هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود.
حالا با ورود اخیر سازمان بازرسی در اعاده حقوق حداقلی خریداران خودرو، جای این علامت سؤال بزرگ وجود دارد که تکلیف سایر خریداران خودرو که گرفتار همین رویه غیرقانونی خودروسازان شدهاند و مبالغ پیشپرداختی آنها نیز مشمول افزایش شده، چه میشود؟
در حالی دولت از حدود ۱۵ ماه پیش به دنبال واگذاری خودروسازان است که زیان انباشته شرکت های مادر -منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱- به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.